کد مطلب:182671 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

آبشخور کوثر
این دو نوع تفاوت (ذاتی و اكتسابی) در آثار دینی تبیین شده است. انسان ها گرچه در داده های فطری همگونند، لیكن در طبیعت با یكدیگر تفاوت دارند. طینت پاك همگون با فطرت، به سوی بالندگی و رشد در پویش است، و البلد یخرج نباته باذن ربه. «سرزمین پاك گیاهانش به اذن خدا رویش می نماید.» آن دیگر كه از طینت ناشایست خیزش نموده،



[ صفحه 65]



رویشی است بی ثمر، و الذی خبث لا یخرج الا نكدا. [1] «سرزمین ناپاك با رویش اندك و كم ثمر است».



باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست

در باغ لاله روید و در شور بوم خس [2] .



سرزمین پاك از درون زمینه است، آنگاه اگر با داده ی پاك از بیرون همگون شد، میوه های پرطراوت و شیرین به كام همگان ببار می آورد. و اگر داده های بیرونی ناسازوار با مزاج سالم شده، نه تنها شادابی آن را فراهم نمی سازد، بلكه سبب پژمردگی آن نیز می گردد.

تفاوت طبیعت ها و زمینه های درونی را از آیه مباركه به خوبی می توان بهره وری نمود. اما تفاوت داده های بیرون را از سخن امیرالمؤمنین علیه السلام می توان به كف آورد كه می فرماید، و المیاه مختلفة؛ آب ها كه از بیرون زمین را مشروب می سازند، متفاوتند. آن درخت و گیاهی كه از آب پاك و سالم می نوشد، رویش پاك و میوه اش نیز پرطراوت و شیرین خواهد بود، فما طاب سقیه طاب غرسه و حلت ثمرته؛ اما گیاه و درختی كه از آب تلخ و ناپاك بهره می گیرد، رویش ناپاك و میوه اش هم تلخ خواهد بود، و ما خبث سقیه خبث غرسه و أمرت ثمرته. [3] .

و اینك عترت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم كه از سرزمین پاك و بلد طیب است؛ از جهت درون، بهترین زمینه رشد و بالندگی را دارد. و چون از داده های پاك بیرون (اندیشه های وحیانی) هم بهره ور است، از این جهت نیز زمینه فراهم است. عترت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم همانند سید العابدین علیه السلام از بلد



[ صفحه 66]



طیب است. و از كوثر وحیانی بهره ور است. با فراهم شدن این دو زمینه در عترت، هر زمان و هر لحظه دیگران از میوه های شاداب و شیرین عترت بهره ورند. كه این فضیلت و برتری منحصر به فردی است كه عترت در خود فراهم ساخته است، تؤتی اكلها كل حین. [4] .

عترت در هر دو فرآیند (ذاتی و اكتسابی) امتیاز و برتری بر همگان دارد. و این دو زمینه خاستگاه برتری آنان را بر دیگران فراهم ساخته است. این برتریها سب شده است كه خدای سبحان آنان را به رهبری جامعه برگزیند. كه عترت (علیهم السلام) هم طینت آن پاك و هم آبشخور آن كوثر است. به خاطر همین دو سبب عترت اسوه و الگو و پیشوای دیگران برگزیده می شود.


[1] اعراف، 58.

[2] گلستان سعدي.

[3] نهج البلاغه، خ 154، ص 153.

[4] ابراهيم، 25.